5 tips för att skapa bättre energi på distans
Claes Nordling | april 2022
Under pandemin ställdes all utbildning inför ett faktum. Undervisningen måste anpassas till distans. En effekt av pandemin är att IT-branschen också ställer om mot distans i allt större utsträckning. Men interaktionen vid distans blir väldigt annorlunda jämfört med en fysisk miljö. Hur kan man öka den interaktionen? Här är några enkla tips kring interaktion vid distansundervisning.
Presentera dagens agenda
När inte klassrummet skapar struktur, måste man vara ännu tydligare med tider och hållpunkter. Gör en agenda för dagen och berätta i punktform vad syftet med dagen är. Det gör det enklare för studenter att veta vad de ska koncentrera sig på. Skriv upp tiderna för lektioner, raster och övningar, presentera det för studenterna på morgonen. Det gör dem trygga och dessutom mer uppmärksamma.
Bryt av teorin med interaktiva moment
Bryt ned teoretiska föreläsningar till kortare stycken. Försök att inte prata längre än 15 -20 min om samma ämne. Sikta på att dela upp föreläsningarna i kortare stycken. Avbryt teorin med olika typer av interaktiva moment, kopplade till de enskilda delarna. Så hålls intresset vid liv på ett bra sätt.
Värm upp med korta övningar
Många studenter blir väldigt passiva vid distansundervisning. De som inte har så bra studievana har dessutom ännu svårare att tillgodogöra sig undervisningen. En bra övning i början av varje dag är att checka in med uppvärmningsövningar. Ett sätt är att arrangera en snabb tävling där de använder kameran och fysiskt får rösta på några påståenden från tidigare föreläsningar. De skapar ett bra tempo, men ger också tillfälle till repetition.
Ge fler korta raster
Att läsa på en skärm kräver mer koncentration än att läsa på papper. Därför behövs fler raster vid distansundervisning än i klassrum. Annars är det svårt att bibehålla intresset och koncentrationen. Rasterna ger också studenterna chansen att mentalt repetera vad de nyligen lyssnat på, medvetet eller omedvetet. En kort repetition snabbt efter inlärningsmomentet gör att kunskaperna fastnar bättre.
Sammanfatta dagen
Glöm inte att avsluta dagen med att koppla tillbaka till dagens agenda. Försök skapa en dialog med studenterna och be dem exemplifiera vad de lärt sig. Pröva om de kan koppla ihop kunskapen med tidigare delar i kursen. Fråga också om de har egna funderingar kring vad de vill meta veta mer om. Det är en bra inspiration till nya delmoment och övningar.
Många av de här delarna kräver lite mer planering och struktur. Men när strukturen är satt och studenterna vänjer sig de olika momenten blir det ganska självgående.
Andra artiklar
2023. Nytt år, nya löften eller utmaningar?
Nu har skålen klingat ut och det nya året är ett faktum...
Läs mer
20 – ett bra riktvärde för effektivare koncentration
Det finns inget rätt och fel vad gäller längden på ett föredrag eller en lektion. Vi har väl alla va...
Läs mer
Tre anledningar till att DU borde bli yrkeslärare!
Funderar du på att söka jobb som yrkeslärare, men har inte bestämt dig än? Här är tre skäl till att...
Läs mer